سروش تجارت فروش اسانس، طعم دهنده های طبیعی، مارگارین، روغن چربی شیرینی آرد ،جوش شیرین ،آمونیاک و بکینگ پودر، بهبود دهنده نان
پروپیلن گلیکول درصنایع غذایی PG
شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که “چگونه کیک ساخته شده از مخلوط جعبه ساده بافت خود را به خوبی حفظ می‌کند؟”
می‌توانید از ماده غذایی معروف به پروپیلن گلیکول تشکر کنید که به کیک شما کمک کرد تا مدت طولانی مرطوب و سالم بماند. اما پروپیلن گلیکول دقیقاً چیست و چگونه در ترکیب کیک شما وارد شده است؟
پروپیلن گلیکول در غذا چیست؟
پروپیلن گلیکول یک مایع مصنوعی است که شفاف، بی‌رنگ و بی‌مزه است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) پروپیلن گلیکول را برای مصارف مختلف، از جمله برای جذب آب اضافی در غذاهای ما، در داروها و لوازم آرایشی بی‌خطر می‌داند تا رطوبت خود را حفظ کرده و رنگ و قوام خود را حفظ کند.
پروپیلن گلیکول همچنین به حل شدن موادی که به محصولات اضافه می‌شوند کمک می‌کند تا محصول قوام ایده آلی ایجاد کند. این ماده همچنین یک افزودنی غذایی بی‌خطر است که میزان کمی از سمیت را در بدن نشان می‌دهد.
چرا پروپیلن گلیکول در غذا استفاده می‌شود؟
پروپیلن گلیکول اغلب برای حفظ رطوبت غذاهای آماده استفاده می‌شود و کیفیت طعم آن‌ها را برای مدت زمان طولانی حفظ می‌کند. همچنین در طعم‌دهنده‌ها، مانند عصاره وانیل یا بادام که در پخت استفاده می‌شود، و در برخی از رنگ‌های غذایی یافت می‌شود.
پروپیلن گلیکول در چه غذاهایی وجود دارد؟
پروپیلن گلیکول برای استفاده در بسیاری از غذاهای فرآوری شده و بسته‌بندی شده مورد تایید است، از جمله:
• محصولات پخته و دسر
• غذاهای آماده شده
• مخلوط پخت و طعم‌دهنده
• آب نبات
• ذرت بو داده
• بیشتر فست‌فودها
• نوشیدنی بدون الکل
• نان
• بیکن
• کنسرو لوبیا
• محصولات لبنی
• چاشنی‌ها
• طعم و رنگ مورد استفاده در محصولات غذایی
با توجه به همه غذاهایی که پروپیلن گلیکول به آن‌ها اضافه می‌شود، همچنین مفید است که بدانید این ماده در غذا به عنوان یک رطوبت‌رسان (رطوبت را به سمت خود می‌کشاند) و یک حلال (که به حل شدن یک ماده در ماده دیگر کمک می‌کند) عمل می‌کند.
پروپیلن گلیکول همچنین یک عامل ضد انعقاد، آنتی‌اکسیدان، تقویت‌کننده خمیر، امولسیفایر، عامل طعم‌دهنده، کمک فرمولاسیون، تثبیت‌کننده و ضخیم‌کننده، عامل لعاب، بافت و ضد میکروبی است (به از بین بردن یا کند کردن رشد میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری یا قارچ کمک می‌کند. که ممکن است مواد غذایی را آلوده کند).
در حالی که دانستن این اطلاعات ممکن است مفید باشد، ممکن است از خود بپرسید که آیا مصرف پروپیلن گلیکول بی‌خطر است یا خیر.
پروپیلن گلیکول چقدر ایمن است؟
FDA تحقیقات علمی و آزمایشات ایمنی را بررسی می‌کند تا تأیید کند که آیا یک افزودنی غذایی مانند پروپیلن گلیکول برای استفاده در بدن بی‌خطر است یا خیر.
در سال 1982، FDA پروپیلن گلیکول را به عنوان یک افزودنی غذایی ایمن تأیید کرد و آن را “به طور کلی به عنوان ایمن شناخته شد” یا GRAS، عنوان کرد. با انجام این کار، FDA دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای را تعیین کرد تا حداکثر میزان پروپیلن گلیکول که در یک محصول غذایی استفاده می‌شود از سطحی که بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، فراتر نرود.
با رعایت این محدودیت، تولید کنندگان فقط مجاز به استفاده از مقدار مشخصی از پروپیلن گلیکول بر اساس انواع غذا و نوشیدنی هستند. علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی (WHO) محدودیت های مصرف روزانه را تعیین کرده است تا مصرف‌کنندگان و شرکت‌های غذایی آگاه باشند که رژیم غذایی قابل قبول یا ADI برای پروپیلن گلیکول 25 میلی‌گرم برای هر کیلوگرم (کیلوگرم) وزن بدن است.
تلاش هر دو FDA و WHO ایمنی ما را هنگام مصرف غذاهای حاوی پروپیلن گلیکول تضمین می‌کنند.
در حالی که محاسبه میزان پروپیلن گلیکول در هر محصول غذایی که می‌خورید کار سختی است، اما به احتمال زیاد پروپیلن گلیکول را در مقادیر سمی مصرف نمی‌کنید. اکثر محصولات حاوی مقدار کمی پروپیلن گلیکول هستند و به سرعت در بدن تجزیه می‌شود.
آیا استفاده از پروپیلن گلیکول با وجود اینکه با وجود اینکه در ضد یخ استفاده می‌شود مضر نیست ؟
خیر. استفاده از پروپیلن گلیکول در غذاها و نوشیدنی‌ها اغلب با استفاده قبلی از اتیلن گلیکول در ضد یخ اشتباه گرفته می‌شود که در صورت مصرف برای انسان و حیوانات خانگی بسیار مضر است. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، پروپیلن گلیکول در حال حاضر به جای اتیلن گلیکول در ضد یخ استفاده می‌شود زیرا دارای سمیت کمتری است. با این حال، مردم و حیوانات خانگی نباید از ضد یخ استفاده کنند، زیرا ممکن است مواد شیمیایی یا ترکیبات مضر دیگری در محصول وجود داشته باشد.
آینده استفاده از پروپیلن گلیکول
پروپیلن گلیکول در بسیاری از محصولات برای حفظ رطوبت و قوام آن‌ها استفاده می‌شود. برای استفاده در غذا بی خطر تلقی می‌شود، به ویژه به دلیل اینکه در مقادیر کمی وجود دارد. در مواردی که ممکن است نگرانی ایجاد شود، استفاده مکرر از داروهایی است که دارای مقدار زیادی پروپیلن گلیکول هستند، یا هنگامی که به صورت موضعی از طریق لوازم آرایشی یا محصولات مراقبت شخصی استفاده می‌شود. در این موارد، با پزشک خود مشورت کنید تا مصرف‌های دیگر، برنامه‌ها یا گزینه های محصول را در نظر بگیرید.